4 weken zwanger en buikpijn

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je bent er waarschijnlijk nog maar net achter gekomen dat je in verwachting bent. Misschien geeft de test aan dat je vier weken zwanger bent, of weet je dit op basis van je menstruatiecyclus. Het kan zijn dat je nu al symptomen ervaart van 4 weken zwanger zoals buikpijn of rugpijn. Deze klachten kunnen al vroeg in de zwangerschap ontstaan dus ook al bij vier weken. Hier zetten wij een aantal oorzaken hiervan op een rijtje:

Groei van de baarmoeder tijdens 4 weken zwanger en buikpijn

Al bij vier weken zwangerschap begint je baarmoeder flink te groeien. Dit zie je nog niet vanaf de buitenkant, maar in je buik gebeurt al heel veel. Dit kan leiden tot symptomen van buikpijn. Het kan vergelijkbaar zijn met menstruatiekrampen of een zeurend gevoel geven.

Bandenpijn bij 4 weken zwanger

Door de groei van de baarmoeder kan je bij vier weken zwangerschap ook al last krijgen van bandenpijn. Je baarmoeder zit met banden aan je bekken vast. Als je baarmoeder groeit, komen deze banden op spanning te staan. Pijn aan je banden kan je voelen in je onderbuik of onderrug.  Vaak wordt dit beschreven als een stekende pijn en meestal aan de zijkanten van de buik, in de liezen.

Darmklachten bij 4 weken zwanger

Onder invloed van de hormonen gaat er veel veranderen in je lichaam. Het hormoon progesteron zorgt er in de vroege zwangerschap (dit kan dus al vanaf 4 weken) al voor dat je darmen trager gaan werken. Dit kan leiden tot symptomen van buikpijn of obstipatie. Vaak merk je deze klachten in de onderbuik, maar soms ook al wat hoger in de buik. Probeer te letten op vezelrijke voeding, zoals volkoren producten en groentes. Daarnaast helpt het om veel water te drinken.

Blaasontsteking

Het klinkt misschien een beetje gek, maar in de zwangerschap ben je erg gevoelig voor het ontwikkelen van een blaasontsteking. Bij vier weken zwangerschap is het misschien nog wat vroeg om hier aan te denken. Maar vooral later in de zwangerschap is het goed om met symptomen van buikpijn je urine te laten controleren op een blaasontsteking bij de huisarts.

(Beginnende) miskraam

Helaas verloopt niet elke prille zwangerschap zoals gehoopt. Het gebeurt weleens dat rond 4 weken of later een zwangerschap uitloopt in een miskraam. Buikpijn of rugpijn kan hier bij passen. Vaak uit dit zich in menstruatiekrampen en buikpijn met daarnaast vaginaal bloedverlies. Neem als je je zorgen maakt over de buikpijn, of als je bloedverlies hebt in de vroege zwangerschap altijd contact op met je verloskundige.

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Een zeer zeldzame complicatie bij 4 weken zwangerschap is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Hierbij groeit het kindje niet in de baarmoeder maar op een andere plek, meestal in een van de eileiders. Het belangrijkste symptoom hiervan is hevige buikpijn, meestal links of rechts gelokaliseerd. Neem bij een mate van buikpijn die je dagelijkse bezigheden beïnvloedt contact op met je verloskundige.

Wil jij je graag inschrijven bij onze praktijk? Gebruik dan ons handige en eenvoudige inschrijfformulier: Inschrijven.