Buikpijn zwanger

Buikpijn tijdens de zwanger schap is niet ongebruikelijk en kan verschillende oorzaken hebben. Hoewel sommige soorten buikpijn tijdens de zwangerschap normaal zijn en geen reden tot bezorgdheid geven, kan het ook een teken zijn van een onderliggend probleem dat medische aandacht vereist.

Oorzaken van buikpijn zwanger

Een veelvoorkomende oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap is gewoonweg de groei van de baarmoeder en het uitrekken van de spieren en ligamenten rond de baarmoeder. Dit kan leiden tot lichte tot matige buikpijn, meestal aan de onderkant van de buik, die vaak wordt omschreven als een trekkende of stekende pijn. Dit soort buikpijn is vaak het meest merkbaar tijdens het tweede trimester van de zwangerschap. Deze buikpijn in de zwangerschap wordt meestal bandenpijn genoemd.

Een andere veelvoorkomende oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap zijn darmproblemen of maagzuur. De toegenomen hoeveelheid progesteron in het lichaam tijdens de zwangerschap kan ervoor zorgen dat de sluitspier tussen de maag en de slokdarm verslapt, waardoor maagzuur kan terugstromen in de slokdarm en een brandend gevoel in de borstkas en buik kan veroorzaken. Het eten van grote maaltijden, het drinken van koolzuurhoudende dranken en het liggen na het eten kunnen deze symptomen verergeren. Probeer gedurende dag kleine beetjes te eten en vermijd zure, pittige en vette producten. Daarnaast zorgt dezelfde progesteron ervoor dat je darmen trager werken. Verstopping en darmkrampen zijn dus een veelvoorkomende reden van buikpijn in de zwangerschap.

Buikpijn zwanger, ernstigere aandoeningen

Soms kan buikpijn tijdens de zwangerschap echter een teken zijn van een onderliggende medische aandoening. Een van de meest ernstige aandoeningen die buikpijn tijdens de zwangerschap kan veroorzaken, is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Dit gebeurt wanneer een bevruchte eicel zich buiten de baarmoeder vestigt, meestal in de eileider. Als deze aandoening niet op tijd wordt behandeld, kan dit leiden tot levensbedreigende complicaties, zoals een gescheurde eileider. Kenmerken hiervan zijn hevige buikpijn in de onderbuik, vaak links of rechts in de vroege zwangerschap. Andere oorzaken van buikpijn tijdens de zwangerschap zijn onder meer miskramen en vroegtijdige bevalling.

Als je buikpijn hebt tijdens de zwangerschap, is het belangrijk om de verloskundige te bellen hierover. Hoewel de meeste gevallen van buikpijn tijdens de zwangerschap geen ernstige gevolgen hebben, kan het een teken zijn van een probleem dat snel moet worden behandeld. Jouw zorgverlener kan onderzoeken en testen uitvoeren om te bepalen wat de oorzaak van de buikpijn is en advies geven hoe je de symptomen kan verlichten of hoe je eventuele onderliggende aandoeningen kan behandelen.

Hoe kan ik de buikpijn tijdens de zwangerschap verminderen?

Er zijn enkele dingen die je zelf kunt doen om buikpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen of te verminderen. Ten eerste is het belangrijk om een gezond dieet te volgen en regelmatig te bewegen. Dit kan helpen om je spijsverteringssysteem soepeler te laten werken. Probeer voldoende vezels te eten en water te drinken.

Ten tweede is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Fysiek zullen de grenzen misschien bijgesteld moeten worden. Doe bij buikpijn rustig aan. Het kan soms helpen om een warme kruik op je buik te leggen of een warme douche te nemen. Ook mag je bij veel buikpijn in de zwangerschap paracetamol nemen om te pijn te verlichten.

Wil jij je graag bij ons inschrijven? Maak dan gebruik van ons handige en eenvoudige inschrijfformulier, inschrijven kan hier: Inschrijfformulier.