Zwangerschapssymptomen

Een zwangerschap duurt 9 maanden lang, oftewel 40 weken en daar horen natuurlijk bepaalde zwangerschap symptomen bij. De ervaringen van deze 9 maanden zwangerschap verschillen per vrouw. Vanaf het begin van de zwangerschap kan een vrouw al veel meer zwangerschapssymptomen ervaren dan een andere vrouw. Soms ervaart een vrouw helemaal geen symptomen in de eerste 12 weken van de zwangerschap. Een andere keer ervaart een vrouw juist erg veel symptomen, waardoor zij belemmerd wordt in haar dagelijkse bezigheden. Symptomen kunnen variëren van roze afscheiding rond week 4 van de zwangerschap, tot ernstige misselijkheid rond week 8 van de zwangerschap.

Zwangerschapssymptomen

Voorbeelden van symptomen van een zwangerschap kunnen misselijkheid, vermoeidheid, bloedverlies, buikpijn, gewichtstoename, hormoonschommelingen, vaker plassen of hoofdpijn zijn. Er zijn nog veel meer zwangerschapssymptomen, die niet iedereen in een zwangerschap hoeft te ervaren. Een van deze zwangerschapssymptomen kan optreden op elk moment, en zo ook weer verdwijnen. Een zwangerschapssymptoom dat weer verdwijnt, hoeft niet te betekenen dat het niet goed gaat met de zwangerschap.

Wil jij zwanger worden na een miskraam? Weet dat we je dan ook zeker kunnen informeren.

Afscheiding als een van de zwangerschapssymptomen

Een voorbeeld van een zwangerschapssymptoom is roze afscheiding in week 4 van de zwangerschap. Vanaf het moment van een positieve test, kan je je inschrijven bij verloskundigenpraktijk de Breedstraat. Dit is mogelijk via internet of telefonisch. Bij het inschrijven zullen wij persoonlijke gegevens van je vragen en registreren. Wat bijvoorbeeld handig is om te weten, is wat je eerste dag van je laatste menstruatie was. Zo kunnen we berekenen hoe ver je ongeveer zwanger bent. Of je nu wel of niet ingeschreven staat bij verloskundigenpraktijk de Breedstraat, je bent altijd welkom om te bellen en vragen te stellen over de symptomen die je hebt. Als een van deze symptomen roze afscheiding is rond week 4 van de zwangerschap, kan het onschuldig zijn. Ongeveer 40% van de vrouwen ervaart in een vroege zwangerschap naast roze afscheiding ook helder rood bloedverlies. In 50% van deze gevallen heeft dit te maken met een gezonde zwangerschap, de andere 50% van deze gevallen zullen mogelijk tot een miskraam kunnen leiden.  Schrik niet als je roze afscheiding ervaart rond week 4 van de zwangerschap, dit zou dus kunnen passen bij een gezonde vroege zwangerschap.

Vroege echo

Vanaf week 7 of 8 kan je bij verloskundigenpraktijk de Breedstraat een vroege echo laten maken. Deze is optioneel en daarom voor eigen kosten. Mocht je geen gebruik willen maken van deze vroege echo, dan is de eerste echo van de zwangerschap tussen week 10 en 12 van de zwangerschap. Mocht je rond week 4 van de zwangerschap roze afscheiding ervaren, dan mag je altijd bellen om te informeren wat dit symptoom kan betekenen en wij kunnen met jou een vroege echo plannen, indien daar behoefte aan is.

Afscheiding later in de zwangerschap behoort ook tot de zwangersschapssymptomen

Later in de zwangerschap kan je naast roze afscheiding bijvoorbeeld ook witte of bruine afscheiding ervaren. Soms volgt na de roze afscheiding rond week 4 van de zwangerschap ook wat rode of bruine afscheiding. Dit kan een normaal verloop zijn en passen bij een gezonde vroege zwangerschap. De toename van witte afscheiding in de zwangerschap wordt veroorzaakt door het oestrogeen hormoon.

Wil jij je graag bij ons inschrijven? Gebruik dan ons handige én eenvoudige inschrijfformulier: Inschrijven.