Veel cliënten vragen zich af, hoe ziet zo’n dienst van een verloskundige er nou eigenlijk uit? Wat als er meerdere mensen tegelijkertijd de verloskundige bellen? En zijn er meerdere verloskundigen die dienst hebben? Het verschilt erg per verloskundigenpraktijk hoe ze hun diensten hebben georganiseerd, vandaag neem ik jullie mee in hoe het bij ons, verloskundigenpraktijk Breedstraat georganiseerd is.
Altijd bereikbare verloskundige praktijk
7 dagen per week, 24 uur per dag is er een verloskundige bereikbaar via het spoednummer. Bevallingen laten zich immers niet sturen! Er is altijd één verloskundige die dienst heeft, zij neemt dus het spoednummer op wanneer je de verloskundige belt. Het verschilt erg per dag hoe vaak cliënten ons bellen. Overdag gebeurt dit uiteraard meer dan ’s nachts, en ook per nacht is het verschillend. Soms ontvangen we nul telefoontjes, en soms wel tien keer. Tijdens onze dienst zijn we – als we niet aan het werk zijn- gewoon thuis. Het kan dus zijn dat wanneer je de verloskundige wil bellen, je ook haar kinderen op de achtergrond hoort, of dat ze net aan het koken is. Dit is uiteraard voor ons geen probleem, we staan je altijd te woord, maar het verklaart de achtergrondgeluiden!Twee bevallingen tegelijk
Als we aan het werk zijn, dan bedoelen we dat we ofwel een bevallingen aan het begeleiden zijn, of dat we andere huisbezoeken doen. Huisbezoeken kunnen kraamvisites zijn maar ook langs gaan bij een zwangere die belt met symptomen zoals bijvoorbeeld bloedverlies. Wanneer we aanwezig zijn bij een bevalling kan het zijn dat er natuurlijk nog een cliënt de verloskundige zal bellen met weeën. Dit gebeurt gelukkig veel minder vaak dan je zou denken! Afhankelijk van de situatie kan het zijn dat we even bij je weggaan om bij de andere cliënt te gaan kijken, of we bellen onze achterwacht om bij diegene langs te gaan. Achterwacht betekent eigenlijk een 2e verloskundige die bereikbaar is bij drukte. Zo kunnen we altijd garanderen dat er iemand bij je langs kan komen. Soms kan de achterwacht ook iemand van een andere praktijk zijn, maar vaak is het iemand van verloskundigenpraktijk Breedstraat. En wat doen we dan in de overige tijd? Naast bevallingen en huisbezoeken staan we veel zwangeren telefonisch te woord met vragen of ongerustheden. Daarnaast zijn er ook veel administratieve taken zoals het beoordelen van lab- of echouitslagen, regelen van verwijzingen naar het ziekenhuis of bijwonen van vergaderingen in het ziekenhuis. En ’s nachts gaan we gewoon slapen als de dienst het toelaat! Wanneer zit onze dienst erop? Elke ochtend om 8 uur dragen we aan elkaar over. We brengen elkaar op de hoogte van wat er de afgelopen uren gebeurt is en zorgen ervoor dat de volgende verloskundige weet wat ze die dag moet gaan doen. Soms dragen we ook om 18u ’s avonds aan elkaar over, dan zijn er dus 2 dienstdoende verloskundigen tijdens één etmaal. Als jouw bevalling op dat moment bezig is zorgen we er dus ook voor dat de ‘nieuwe’ verloskundige goed weet wat er allemaal al gebeurt is tijdens jouw bevalling. Zo zorgen we voor een soepele overgang! Als je baby bijna geboren wordt dan blijven we vaak bij je, dus dan heb je de luxe van 2 verloskundigen tegelijk! 🙂 Rommelmelding Veel mensen vragen ons, moet ik ook alvast de verloskundige bellen als ik nog twijfel of de bevalling begonnen is? Of bij eerste voortekenen? Vooropgesteld mag je ons natuurlijk altijd bellen, dus bij zorgen kan je het beste met ons overleggen. Maar je hoeft ons niet te bellen om ons voor te bereiden. Bel ons als je graag wil dat we langskomen. Omdat bevallingen zo onvoorspelbaar zijn hoeft een vooraankondiging namelijk niet zoveel te betekenen. Het kan zijn dat je ons een half uur later nodig hebt, maar wellicht stoppen de (voor)weeën weer en heb je ons pas dagen later weer nodig. Dus bel de verloskundige wanneer je haar nodig hebt, dan zorgen we dat er direct iemand komt.