Hoofdpijn en misselijk zwanger

Zwangerschapsklachten; hoofdpijn en misselijk, zwanger?

Hoofdpijn en misselijk, zwanger? Tijdens de zwangerschap komen er veel verschillende klachten voor, dat kan zelfs al starten tijdens de eerste weken van je zwangerschap. Misselijkheid, vocht vasthouden of maagzuur is een klacht die veel mensen zullen kennen, maar hoofdpijn, obstipatie of jeuk zijn ook klachten die regelmatig voorkomen. Veel van de klachten horen helaas bij de zwangerschap. Als je er veel last van hebt of je maakt je er zorgen over, bespreek het dan met ons. We kunnen dan met je meedenken of er een oplossing voor is.

Hieronder een uitleg over enkele klachten die vaak voorkomen als je zwanger bent.

Misselijk en zwanger

In de eerste 12-16 weken van de zwangerschap zijn veel vrouwen misselijk. Bij sommige vrouwen houdt de misselijkheid helaas langer aan. Misselijkheid gaat soms gepaard met overgeven. Een lege maag verergert vaak de misselijkheid. Zorg er daarom voor dat je regelmatig over de dag kleine beetjes eet. En eet bijvoorbeeld voordat je opstaat uit bed alvast een beschuit of cracker. Om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht binnen houdt is het belangrijk om verspreid over de dag kleine hoeveelheden te drinken.  Neem contact met ons of de huisarts op als je niets binnen kan houden of zo misselijk bent dat je niets meer kunt doen. De huisarts kan je eventueel medicatie voorschrijven die helpt tegen misselijkheid. Op de website van stichting ZEHG (www.zehg.nl) kan je veel lezen over tips bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid.

Hoofdpijn en zwanger

Je kan last hebben van hoofdpijn in de hele zwangerschap. Dit kan komen door hormonale schommelingen, vochttekort, vermoeidheid, spanning of in sommige gevallen zwangerschapsvergiftiging. Als je al bekend bent met migraine kan ook dat een oorzaak zijn van hoofdpijn in de zwangerschap.

Vóór 20 weken zwangerschap kan hoofdpijn geen kwaad. Zorg goed voor jezelf, drink en eet voldoende en neem rust. Je mag paracetamol in de normale dosering nemen als je dat wil. Als de hoofdpijn hevig is of je maakt je er zorgen over, overleg dan met de huisarts.

Na 20 weken zwangerschap is hoofdpijn vaak nog steeds onschuldig maar kan het ook een symptoom zijn van zwangerschapsvergifiting. Je hebt dan meestal ook andere symptomen zoals vocht vasthouden, sterretjes zien, pijn in bovenbuik, misselijkheid of pijn tussen schouderbladen. Als je een combinatie hebt van hiervoor genoemde symptomen met hoofdpijn, bel dan altijd met de verloskundige. Kortdurende hoofdpijn na 20 weken kan geen kwaad, hiervoor mag je paracetamol nemen.

Maagzuur

Brandend maagzuur komt vaak voor in de zwangerschap en het kan geen kwaad. Het komt doordat de spieren die zorgen voor de afsluiting tussen je maag en slokdarm slapper wordt door de zwangerschapshormonen. Daarnaast is je buik veel groter en duwt die tegen je maag. Je mag hiervoor medicatie gebruiken zoals rennies, ook kan je in de apotheek vragen naar een middel tegen brandend maagzuur dat geschikt is voor zwangere vrouwen.

Obstipatie

Onder invloed van zwangerschapshormonen werken je darmen iets trager, hierdoor kan je obstipatie krijgen. Obstipatie betekent een verstopping, je kan dan minder vaak poepen dan je gewend bent. Belangrijk is om vezelrijk te eten (volkoren producten, groene groenten en fruit) en veel te drinken. Lees er meer over in deze folder (linken naar folder ijzerrijke voeding en verstopping)

Wil je meer lezen over veelvoorkomende zwangerschapsklachten? Ga dan naar onze pagina over zwangerschapsklachten.

Wil jij je graag bij ons aanmelden in bijvoorbeeld Utrecht Oost? Maak dan gebruik gebruik van ons handige en eenvoudige inschrijfformulier: Inschrijfformulier.