Zwanger week 4

Zwanger week 4 en ontwikkeling van de baby: de bevruchting van de eicel vindt plaats in één van de eileiders. Na de bevruchting begint direct de celdeling en verplaatst de bevruchte eicel zich naar de baarmoeder. In de 4e week van de zwangerschap arriveert de bevruchte eicel in de baarmoeder en nestelt zich in het baarmoederslijmvlies. De innesteling kan gepaard kan met wat bloedverlies, ook wel innestelingsbloeding genoemd. Dit kan het bloedverlies en buikpijn in zwangerschap week 4 verklaren. De bevruchte eicel blijft zich na de innesteling delen en wordt nu een embryo genoemd. In de 4e week dat je zwanger bent delen de cellen zich in een drietal lagen. Elk laag zal uitgroeien tot verschillende delen van het lichaam van de baby.

• de binnenste laag vormt zich tot het ademhalings- en spijsverteringsstelsel, inclusief de longen, maag, darm en blaas;
  • de middelste laag vormt zich tot het hart, bloedvaten, spieren en botten;
  • de buitenste laag vormt zich tot de hersenen en het zenuwstelsel, de ooglenzen, tandglazuur, huid en nagels.

Tijdens de zwangerschap in week 4 begint eveneens de ontwikkeling van de placenta, maar dat duurt enige weken voordat deze helemaal klaar is. Om deze reden wordt tijdens je zwangerschap in week 4 een kleine dooierzak gevormd, wat zorgt voor voeding voor het embryo in deze eerste weken van de zwangerschap. Zodra de placenta volledig gevormd is, neemt deze de overdracht van voedingsstoffen naar het embryo over van de dooierzak en zal de dooierzak verdwijnen. Gedurende je zwangerschap in deze 4e week, tijdens de ontwikkeling van de placenta, komt ook het zwangerschapshormoon hCG vrij. Dit hormoon is nu aan te tonen in de urine en zal een positieve zwangerschapstest geven. Het hCG hormoon kan bij zwangere vrouwen diverse zwangerschapsklachten veroorzaken vanaf de zwangerschap in week 4, waaronder misselijkheid.

Zwangerschapsklachten- en symptomen als je zwanger bent in week 4

In week 4 van je zwangerschap is het van buitenaf nog niet zichtbaar dat je zwanger bent. Wel kan je al zo vroeg in de zwangerschap zwangerschapsklachten- en symptomen opmerken. Hieronder worden deze besproken en uitgelegd.

Zwanger week 4: Bloedverlies en buikpijn

Een belangrijke symptoom is bloedverlies in combinatie met buikpijn. De bevruchte eicel zal zich innestelen in het baarmoederslijmvlies wat zich in de wand van de baarmoeder bevindt en kan de wand wat ‘beschadigen. Dit kan als pijnlijk worden ervaren en kan ook wat bloedverlies veroorzaken.

Zwanger week 4: Misselijkheid, gevoelige/pijnlijke borsten

Veel vrouwen ervaren misselijkheid vroeg in de zwangerschap. De misselijkheid uit zich soms vroeg in de ochtend, soms later op de dag en soms de gehele dag. Hoe het zich uit, verschilt per zwangere. De misselijkheid wordt veroorzaakt door het hCG hormoon. Zoals eerder beschreven wordt in zwangerschap week 4 begint de ontwikkeling van de placenta. De placenta scheidt al vroeg het hormoon hCG af. Dit hormoon zorgt ervoor dat het lichaam ‘weet’ dat het zwanger is en dat processen zoals bijvoorbeeld de ovulatie en menstruatie worden stopgezet. Het hCG hormoon is in zwangerschap week 4 ook aan te tonen in de urine, wat voor een positieve zwangerschapstest zorgt. In zwangerschap week 4 worden klachten zoals moeheid, hoofdpijn en stemmingswisselingen ook vaak ervaren; dit wordt eveneens veroorzaakt door het hCG hormoon.

Zwangerschap week 4 – opgeblazen gevoel / winderigheid / buikpijn

Net een positieve zwangerschapstest en nu al geen nauwsluitende broek meer kunnen verdragen? Ook al is dit pas week 4 van de zwangerschap; het gevoel van een opgeblazen buik (met name na een maaltijd) is te wijten aan het feit dat de darmen onder invloed van het hCG hormoon trager gaan werken. Ook winderigheid in combinatie met buikpijn is een veelgehoorde symptoom.

Wil jij je graag inschrijven bij ons? Gebruik dan ons handige en eenvoudige inschrijfformulier: Schrijf je hier in.