Wanneer verloskundige bellen

Veel cliënten vragen zich af, hoe ziet zo’n dienst van een verloskundige er nou eigenlijk uit? Wat als er meerdere mensen tegelijkertijd de verloskundige bellen? En zijn er meerdere verloskundigen die dienst hebben? Het verschilt erg per verloskundigenpraktijk hoe ze hun diensten hebben georganiseerd, vandaag neem ik jullie mee in hoe het bij ons, verloskundigenpraktijk Breedstraat georganiseerd is.

Altijd bereikbare verloskundige praktijk

7 dagen per week, 24 uur per dag is er een verloskundige bereikbaar via het spoednummer. Bevallingen laten zich immers niet sturen! Er is altijd één verloskundige die dienst heeft, zij neemt dus het spoednummer op wanneer je de verloskundige belt. Het verschilt erg per dag hoe vaak cliënten ons bellen. Overdag gebeurt dit uiteraard meer dan ’s nachts, en ook per nacht is het verschillend. Soms ontvangen we nul telefoontjes, en soms wel tien keer. Tijdens onze dienst zijn we – als we niet aan het werk zijn- gewoon thuis. Het kan dus zijn dat wanneer je de verloskundige wil bellen, je ook haar kinderen op de achtergrond hoort, of dat ze net aan het koken is. Dit is uiteraard voor ons geen probleem, we staan je altijd te woord, maar het verklaart de achtergrondgeluiden!

Twee bevallingen tegelijk

Als we aan het werk zijn, dan bedoelen we dat we ofwel een bevallingen aan het begeleiden zijn, of dat we andere huisbezoeken doen. Huisbezoeken kunnen kraamvisites zijn maar ook langs gaan bij een zwangere die belt met symptomen zoals bijvoorbeeld bloedverlies. Wanneer we aanwezig zijn bij een bevalling kan het zijn dat er natuurlijk nog een cliënt de verloskundige zal bellen met weeën. Dit gebeurt gelukkig veel minder vaak dan je zou denken! Afhankelijk van de situatie kan het zijn dat we even bij je weggaan om bij de andere cliënt te gaan kijken, of we bellen onze achterwacht om bij diegene langs te gaan. Achterwacht betekent eigenlijk een 2e verloskundige die bereikbaar is bij drukte. Zo kunnen we altijd garanderen dat er iemand bij je langs kan komen. Soms kan de achterwacht ook iemand van een andere praktijk zijn, maar vaak is het iemand van verloskundigenpraktijk Breedstraat. En wat doen we dan in de overige tijd? Naast bevallingen en huisbezoeken staan we veel zwangeren telefonisch te woord met vragen of ongerustheden. Daarnaast zijn er ook veel administratieve taken zoals het beoordelen van lab- of echouitslagen, regelen van verwijzingen naar het ziekenhuis of bijwonen van vergaderingen in het ziekenhuis. En ’s nachts gaan we gewoon slapen als de dienst het toelaat! Wanneer zit onze dienst erop? Elke ochtend om 8 uur dragen we aan elkaar over. We brengen elkaar op de hoogte van wat er de afgelopen uren gebeurt is en zorgen ervoor dat de volgende verloskundige weet wat ze die dag moet gaan doen. Soms dragen we ook om 18u ’s avonds aan elkaar over, dan zijn er dus 2 dienstdoende verloskundigen tijdens één etmaal. Als jouw bevalling op dat moment bezig is zorgen we er dus ook voor dat de ‘nieuwe’ verloskundige goed weet wat er allemaal al gebeurt is tijdens jouw bevalling. Zo zorgen we voor een soepele overgang! Als je baby bijna geboren wordt dan blijven we vaak bij je, dus dan heb je de luxe van 2 verloskundigen tegelijk! 🙂 Rommelmelding Veel mensen vragen ons, moet ik ook alvast de verloskundige bellen als ik nog twijfel of de bevalling begonnen is? Of bij eerste voortekenen? Vooropgesteld mag je ons natuurlijk altijd bellen, dus bij zorgen kan je het beste met ons overleggen. Maar je hoeft ons niet te bellen om ons voor te bereiden. Bel ons als je graag wil dat we langskomen. Omdat bevallingen zo onvoorspelbaar zijn hoeft een vooraankondiging namelijk niet zoveel te betekenen. Het kan zijn dat je ons een half uur later nodig hebt, maar wellicht stoppen de (voor)weeën weer en heb je ons pas dagen later weer nodig. Dus bel de verloskundige wanneer je haar nodig hebt, dan zorgen we dat er direct iemand komt. Wanneer verloskundige bellen

Wanneer moet ik de verloskundige bellen?

Je kan hier teruglezen wanneer je ons het beste kan bellen. Veel zwangeren vinden het toch lastig om te bepalen wanneer ze de verloskundige moeten bellen tijdens de bevalling. Bel ik niet te vroeg, of bel ik juist niet te laat? Op het spreekuur bespreken we altijd met je wanneer je ons moet bellen als de weeën beginnen. Als je je tweede kindje krijgt kunnen de instructies verschillen omdat de bevalling dan vaak sneller verloopt. Zo ook mw A. Tijdens het spreekuur hebben we met haar besproken dat zij ons op tijd belt. Haar eerste bevalling is namelijk vlot verlopen. Vanaf het moment dat de weeën elke 5 minuten kwamen duurde de ontsluiting totaal 5 uur. We verwachten daarom dat een tweede bevalling ook vlot zal gaan. We vertellen haar daarom dat ze de verloskundige moet bellen als ze regelmatige weeën heeft die ze herkent van de vorige bevalling. Je kan daarbij aanhouden dat de weeën elke 5 minuten komen, maar je hoeft dit dan niet een uur af te wachten zoals bij een 1e kindje het geval is. De partner van mw A. belde om 3.15 ’s nachts dat de weeën begonnen waren. Zij was 39 weken en 5 dagen zwanger. Ze was om 2.15 wakker geworden van weeën, in het begin kwamen ze nog elke 8 minuten maar sinds de laatste 20 minuten kwamen ze elke 3-4 minuten, ze herkende de weeën van de vorige bevalling en vond ze al best pittig qua intensiteit. Ze vonden het wel lastig te bepalen wanneer ze de verloskundige moesten bellen, maar het voelde toch al wel serieus. We spraken af dat ik langs zou komen. Rond 3.40 kwam ik aan bij hen thuis. Ik zag dat ze al pittige weeën had maar ze ving deze super goed op met haar ademhaling. Ze wilde graag weten hoeveel ontsluiting ze had dus we besloten een inwendig onderzoek te doen, ze had al 6 centimeter ontsluiting. Hier was ze erg blij mee! Ze wilde graag in het ziekenhuis bevallen. Wij, als verloskundigen, bellen dan het ziekenhuis om te vragen of ze plek hebben en dit was het geval. Rond 4.15 waren we in het ziekenhuis. We hebben direct het bad vol laten lopen omdat ze graag in het bevalbad wil bevallen. Gelukkig was dit snel vol en gaf dit dus de nodige verlichting. De weeën gingen uiteraard onverminderd door en werden ondertussen steeds heftiger. Zo’n half uur later krijgt ze al persdrang. De naam zegt het al, je krijgt dan zoveel drang om te persen dat je dit als vanzelf doet. Ze kon meegaan in haar gevoel en voelde dat de baby dieper kwam. Ze hing met haar armen over de rand van het bad, met een spiegel kon ik onderwater meekijken wat er gebeurde. Niet lang nadat ze haar gevoel volgde, en meeperste, zag ik het hoofdje van de baby verschijnen. Om 5.06 werd een prachtig jongetje geboren onder water! Elke bevalling is uiteraard anders, deze bevalling verliep heel vlot en andere bevallingen duren langer. En dat is ook allemaal normaal! Je weet dit natuurlijk niet van te voren dus daarom is het soms dus lastig te bepalen wanneer je de  verloskundige ‘te vroeg’ of ‘te laat’ gaat bellen. Er is dus eigenlijk ook geen te vroeg of te laat, bel ons vooral als jij daar behoefte aan hebt. Mw A. voelde aan de intensiteit van de weeën dat dit pittig was, dus daarom besloten ze ons toch te bellen, heel goed aangevoeld dus. En ook als je onverhoopt minder ontsluiting hebt dan je hoopt/dacht, is dat ook geen enkel probleem. Bel ons vooral als jij behoefte hebt aan contact of aan een controle. De instructies geven natuurlijk wel houvast. Bij je eerste kindje heb je regelmatige pijnlijke weeën nodig om voor ontsluiting te zorgen, wanneer je dus belt als de weeën elke 5 minuten komen en je moet ze wegzuchten, is de bevalling waarschijnlijk ook wel echt begonnen! Komen de weeën elke 5-10 minuten maar zijn ze wel heel intens? Dan mag je natuurlijk ook de verloskundige bellen, het is altijd zorg op maat.  

Deel:

Related Posts

4 weken zwanger

4 weken zwanger

4 weken zwanger? Tja daar sta je dan, zelf al jaren aan het werk als verloskundige, honderden vrouwen begeleid in exact deze situatie en nu

Kraamzorg Utrecht

Kraamzorg Utrecht

Wist je dat kraamzorg een typisch Nederlands fenomeen is? In andere landen blijf je vaak enkele dagen na de bevalling nog in het ziekenhuis, maar

In het kader van de vader – webinar

Onlangs organiseerde de afdeling Jeugdgezondheidszorg van de gemeente Utrecht het webinar ‘In het kader van de vader’, waarin David Borman vertelde over de eerste 1000