Buikpijn in de zwangerschap

Buikpijn tijdens de zwangerschap kan voor veel vrouwen een bron van zorg zijn. Het is een veelvoorkomend symptoom, maar kan variëren in ernst en oorzaak. Sommige vrouwen hebben last van buikpijn in het begin van de zwangerschap, terwijl anderen het later ervaren. In deze tekst bespreken we de mogelijke oorzaken van buikpijn tijdens de zwangerschap en wanneer het nodig is om medische hulp in te roepen.

Wat is de oorzaak van buikpijn in de zwangerschap?

Een van de meest voorkomende oorzaken van buikpijn in de vroege zwangerschap is de groei van de baarmoeder. Als de baarmoeder groeit, kan dit zorgen voor rek op de spieren en ligamenten in het bekkengebied. Dit kan leiden tot pijn en ongemak, vooral bij het opstaan ​​uit bed of uit een stoel. Deze pijn wordt vaak beschreven als een stekende pijn of een trekkende sensatie en kan worden verlicht door rust te nemen.

Een andere oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap is constipatie. Veranderingen in de hormoonspiegels en verhoogde druk op de darmen kunnen ervoor zorgen dat de darmen trager werken, wat kan leiden tot constipatie en buikpijn. Dit kan worden voorkomen door een vezelrijk dieet te volgen, veel water te drinken en regelmatig te bewegen.

Zijn er ook verontrustende oorzaken van buikpijn?

Een meer zorgwekkende oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap is een miskraam. Buikpijn tijdens een miskraam kan variëren van lichte krampen tot ernstige pijn en kan gepaard gaan met bloedingen. Andere symptomen van een miskraam zijn bloedverlies en rugpijn. Een miskraam komt het vaakst voor onder de 12 weken van de zwangerschap. Als je een goede echo na 10 weken zwangerschap hebt gehad, is de kans op een miskraam zeer klein.

Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een andere mogelijke oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap. Bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap ontwikkelt de bevruchte eicel zich buiten de baarmoeder, meestal in de eileider. Dit kan leiden tot pijn aan één kant van de buik, vaak aan de kant van de eileider waar de buitenbaarmoederlijke zwangerschap plaatsvindt. Andere symptomen kunnen zijn bloedingen, duizeligheid en flauwvallen. Een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is een ernstige aandoening die onmiddellijke medische hulp vereist. Als je eenmaal een echo gehad hebt waarop te zien was dat het kindje zich in de baarmoeder bevindt: dan hoef je je geen zorgen meer te maken om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Een andere mogelijke oorzaak van buikpijn tijdens de zwangerschap is een infectie. Een urineweginfectie kan bijvoorbeeld pijn en ongemak veroorzaken in de onderbuik. Andere symptomen kunnen zijn koorts, pijnlijk urineren (niet vaak) en vaak moeten plassen. Een infectie is belangrijk om te behandelen. Heb je het vermoeden dat je een blaasontsteking hebt: laat je urine dan controleren door de huisarts.

Buikpijn later in de zwangerschap

Natuurlijk kan buikpijn ook een teken zijn dat de bevalling begint. Weeën kenmerken zich door hun regelmaat: elke paar minuten ervaar je een kramp in je onderbuik, rug of bovenbenen. De normale periode om te bevallen is tussen 37 en 42 weken. Denk je dat je weeën hebt voor die tijd: bel dan meteen je verloskundige.

Voor elke vorm van buikpijn geldt: als je je er zorgen om maakt, neem dan contact op met je behandelend zorgverlener.

Wil jij je graag bij ons inschrijven? Maak dan gebruik van ons handige en eenvoudige inschrijfformulier, inschrijven kan hier: Inschrijfformulier.