8 weken zwanger

Als je 8 weken zwanger bent zijn er al veel veranderingen die in je lijf plaatsvinden. Het is een spannende fase waar elke vrouw anders op reageert, zowel fysiek als emotioneel. In deze periode zal het vruchtje in de baarmoeder zich steeds maar naar een mensje gaan vormen, en is nu ongeveer zo groot als een druif. We vertellen jullie graag meer over deze beginfase van de zwangerschap om te kunnen begrijpen wat er allemaal in je lichaam gebeurt.

Ontwikkelingen baby bij 8 weken zwanger

Bij 8 weken zwangerschap zijn alle organen grofweg aanwezig. Het kindje in de buik wordt nu geen embryo meer genoemd, maar een foetus. Een belangrijke ontwikkeling dat je kindje nu doormaakt is het aanleggen van het zenuwstelsel. De hersenen gaan zich ontwikkelen en ook het ruggenmerg en de zenuwen beginnen zich te vormen. Het hartje is aan het kloppen en pompt bloed rond het kleine lichaampje. Voorheen kreeg je kindje voeding uit de dooierzak. Rond 8 weken zwangerschap heeft zich een placenta ontwikkelt die deze functie zal overnemen.

Hormonale veranderingen

Wanneer je 8 weken zwanger bent piekt de concentratie hCG (zwangerschapshormoon) in je bloed. Het embryo maakt dit hormoon aan en ook de placenta, die zich aan het ontwikkelen is, neemt deze taak over wanneer het groot genoeg is. HCG is belangrijk voor de groei van je kindje en het in standhouden van de zwangerschap.

Naast hCG stijgt ook de concentratie oestrogeen en progesteron. Deze zwangerschapshormonen zorgen er bijvoorbeeld voor dat er voldoende bloed naar de baarmoeder stroomt wat je kindje van zuurstof en voedingstoffen voorziet. Ze helpen bij het in standhouden van de zwangerschap en stimuleren de groei van borstklieren.

Zwangerschapssymptomen bij 8 weken zwanger

Rond 8 weken zwanger zijn ervaren veel vrouwen typische zwangerschapssymptomen zoals misselijkheid, vermoeidheid of gevoelige borsten. Er zijn ook minder typische zwangerschapssymptomen, zoals een verstopte neus of huidveranderingen.

De een ervaart de symptomen sterk, wat erg vervelend kan zijn, terwijl de ander nergens last van heeft. De aanwezigheid van hCG is meestal verantwoordelijk voor veel zwangerschapssymptomen. Het pieken van de hCG concentratie bij 8 weken zwanger zijn verklaart vaak waarom veel vrouwen zwangerschapssymptomen ervaren rond deze periode. Na het eerste trimester zal hCG in concentratie afnemen waardoor veel zwangerschapssymptomen ook verdwijnen.

Verloskundige

De meeste vrouwen merken na 8 weken dat ze zwanger zijn door het missen van een menstruatie, het ervaren van zwangerschapssymptomen of een positieve zwangerschapstest. Als je zwanger bent kan je je meteen inschrijven bij verloskundigenpraktijk Breedstraat. Tijdens je eerste afspraak kan er een echo worden gemaakt en wordt er samen met jou en de verloskundige een zorgplan opgesteld wat aansluit bij jou wensen en behoeften.

Bij verloskundigenpraktijk Breedstraat kan je je via onze website inschrijven. De praktijkassistente zal contact met je opnemen om je eerste afspraak in te plannen. Tijdens de zwangerschap zal je regelmatig bij de verloskundige langskomen waar je al je vragen kunt stellen tijdens het spreekuur.

Wil jij je graag bij ons inschrijven? Maak dan gebruik van ons handige en eenvoudige inschrijfformulier, inschrijven kan hier: Inschrijven.